logo
article cover image

Upadłość konsumencka – dla kogo i jakie są jej skutki?

2 czerwca 2024

Cel postępowania upadłościowego

Wbrew obiegowej opinii, celem postępowania upadłościowego nie jest uniknięcie długów, lecz ich spłata w możliwie najwyższym stopniu. W przypadku osób fizycznych upadłość powinna być prowadzona w taki sposób, aby umorzyć te zobowiązania, których nie dało się spłacić w toku postępowania. Upadłość to narzędzie dla osób niewypłacalnych – pozwala im spłacić jak największą część zadłużenia, a od reszty się uwolnić i powrócić do normalnego funkcjonowania.

Kto może skorzystać z upadłości konsumenckiej?

Upadłość konsumencka to potoczna nazwa upadłości osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Mogą z niej skorzystać wyłącznie osoby fizyczne, które w chwili składania wniosku nie są przedsiębiorcami. Oznacza to, że uprawnione są m.in.:

  • osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej,

  • osoby, które wcześniej prowadziły działalność gospodarczą, ale zostały już wykreślone z CEIDG,

  • byli wspólnicy lub akcjonariusze spółek kapitałowych (sp. z o.o., prostej spółki akcyjnej, spółki akcyjnej),

  • komandytariusze w spółkach komandytowych i komandytowo-akcyjnych,

  • byli wspólnicy spółek osobowych odpowiadający całym majątkiem,

  • rolnicy, o ile nie prowadzą dodatkowej działalności gospodarczej.

Warto jednak pamiętać, że sąd – biorąc pod uwagę np. skalę zadłużenia, liczbę wierzycieli czy wielkość majątku – może zdecydować, że postępowanie będzie prowadzone na zasadach ogólnych, czyli w bardziej skomplikowanym trybie.

Jak przebiega postępowanie upadłościowe?

Faza I – ogłoszenie upadłości

Pierwszym krokiem jest złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości. Sąd bada:

  • czy dłużnik jest niewypłacalny,

  • czy spełnia warunki do złożenia wniosku w trybie upadłości konsumenckiej,

  • czy wniosek spełnia wymogi formalne.

Dzięki nowelizacji przepisów, nawet osoby, które doprowadziły do niewypłacalności z własnej winy, mogą dziś ogłosić upadłość konsumencką. Obecnie większość takich wniosków jest uwzględniana.

Faza II – właściwe postępowanie

Na tym etapie do gry wchodzi syndyk. Jego zadania to m.in.:

  • przejęcie zarządu nad majątkiem dłużnika,

  • sporządzenie listy wierzycieli,

  • likwidacja majątku,

  • przygotowanie planu spłaty.

Należy pamiętać, że upadłość nie oznacza automatycznego umorzenia długów. Najpierw trzeba spłacić tyle zobowiązań, ile jest to możliwe. Dopiero reszta może zostać umorzona. W sytuacji, gdy dłużnik nie ma żadnych realnych możliwości spłaty, sąd może od razu umorzyć zadłużenie – wówczas syndyk nie opracowuje planu spłaty.

Najistotniejszym skutkiem tej fazy postępowania jest utrata kontroli nad majątkiem – przechodzi on pod zarząd syndyka. Dłużnik może z niego korzystać wyłącznie w ograniczonym zakresie, zgodnie z decyzją syndyka.

Upadłość konsumencka - szansa na nowy start

Upadłość konsumencka to prawo, a nie obowiązek. Pozwala w sposób w miarę szybki, uproszczony i sprawny zacząć normalnie funkcjonować osobie, która wpadła w spiralę długów. Pozwala osobie zadłużonej rozpocząć nowy etap życia, bez ciężaru zadłużenia, o ile będzie ona sumiennie wykonywała plan spłaty i stosowała się do poleceń syndyka.

Skorzystaj z pomocy adwokata w Poznaniu

Niniejszy artykuł otwiera serię wpisów na temat upadłości konsumenckiej. W kolejnych tekstach przedstawię m.in. koszty postępowania, rolę syndyka, sądu upadłościowego oraz pozycję wierzyciela. Jeżeli potrzebujesz pomocy w sprawie upadłości konsumenckiej w Poznaniu – zapraszam do kontaktu z moją kancelarią.

adw. Karol Chmieliński