
Upadłość konsumencka – dla kogo i jakie są jej skutki?
2 czerwca 2024
Cel postępowania upadłościowego
Wbrew obiegowej opinii, celem postępowania upadłościowego nie jest uniknięcie długów, lecz ich spłata w możliwie najwyższym stopniu. W przypadku osób fizycznych upadłość powinna być prowadzona w taki sposób, aby umorzyć te zobowiązania, których nie dało się spłacić w toku postępowania. Upadłość to narzędzie dla osób niewypłacalnych – pozwala im spłacić jak największą część zadłużenia, a od reszty się uwolnić i powrócić do normalnego funkcjonowania.
Kto może skorzystać z upadłości konsumenckiej?
Upadłość konsumencka to potoczna nazwa upadłości osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Mogą z niej skorzystać wyłącznie osoby fizyczne, które w chwili składania wniosku nie są przedsiębiorcami. Oznacza to, że uprawnione są m.in.:
-
osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej,
-
osoby, które wcześniej prowadziły działalność gospodarczą, ale zostały już wykreślone z CEIDG,
-
byli wspólnicy lub akcjonariusze spółek kapitałowych (sp. z o.o., prostej spółki akcyjnej, spółki akcyjnej),
-
komandytariusze w spółkach komandytowych i komandytowo-akcyjnych,
-
byli wspólnicy spółek osobowych odpowiadający całym majątkiem,
-
rolnicy, o ile nie prowadzą dodatkowej działalności gospodarczej.
Warto jednak pamiętać, że sąd – biorąc pod uwagę np. skalę zadłużenia, liczbę wierzycieli czy wielkość majątku – może zdecydować, że postępowanie będzie prowadzone na zasadach ogólnych, czyli w bardziej skomplikowanym trybie.
Jak przebiega postępowanie upadłościowe?
Faza I – ogłoszenie upadłości
Pierwszym krokiem jest złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości. Sąd bada:
-
czy dłużnik jest niewypłacalny,
-
czy spełnia warunki do złożenia wniosku w trybie upadłości konsumenckiej,
-
czy wniosek spełnia wymogi formalne.
Dzięki nowelizacji przepisów, nawet osoby, które doprowadziły do niewypłacalności z własnej winy, mogą dziś ogłosić upadłość konsumencką. Obecnie większość takich wniosków jest uwzględniana.
Faza II – właściwe postępowanie
Na tym etapie do gry wchodzi syndyk. Jego zadania to m.in.:
-
przejęcie zarządu nad majątkiem dłużnika,
-
sporządzenie listy wierzycieli,
-
likwidacja majątku,
-
przygotowanie planu spłaty.
Należy pamiętać, że upadłość nie oznacza automatycznego umorzenia długów. Najpierw trzeba spłacić tyle zobowiązań, ile jest to możliwe. Dopiero reszta może zostać umorzona. W sytuacji, gdy dłużnik nie ma żadnych realnych możliwości spłaty, sąd może od razu umorzyć zadłużenie – wówczas syndyk nie opracowuje planu spłaty.
Najistotniejszym skutkiem tej fazy postępowania jest utrata kontroli nad majątkiem – przechodzi on pod zarząd syndyka. Dłużnik może z niego korzystać wyłącznie w ograniczonym zakresie, zgodnie z decyzją syndyka.
Upadłość konsumencka - szansa na nowy start
Upadłość konsumencka to prawo, a nie obowiązek. Pozwala w sposób w miarę szybki, uproszczony i sprawny zacząć normalnie funkcjonować osobie, która wpadła w spiralę długów. Pozwala osobie zadłużonej rozpocząć nowy etap życia, bez ciężaru zadłużenia, o ile będzie ona sumiennie wykonywała plan spłaty i stosowała się do poleceń syndyka.
Skorzystaj z pomocy adwokata w Poznaniu
Niniejszy artykuł otwiera serię wpisów na temat upadłości konsumenckiej. W kolejnych tekstach przedstawię m.in. koszty postępowania, rolę syndyka, sądu upadłościowego oraz pozycję wierzyciela. Jeżeli potrzebujesz pomocy w sprawie upadłości konsumenckiej w Poznaniu – zapraszam do kontaktu z moją kancelarią.
adw. Karol Chmieliński